Bizottsági javaslatok a klímacél eléréséért

Az Európai Bizottság (EB) javaslatcsomagot fogadott el annak érdekében, hogy az Európai Unió éghajlat-, energia-, földhasználati, közlekedési és adózási politikája 2030-ra alkalmas legyen az üvegházhatású gázok kibocsátásának legalább 55 százalékos csökkentésére az 1990-es szinthez képest.

 

Az EB például el kívánja érni, hogy 2030-ra az új személygépkocsik átlagos kibocsátása 55 százalékkal, 2035-re pedig 100 százalékkal csökkenjen a 2021-es szintekhez képest, a 2035-től nyilvántartásba vett valamennyi új személygépkocsi kibocsátásmentessége révén. Az energia 40 százalékát pedig megújuló energiaforrásokból kellene előállítani 2030-ra, és kötelező éves cél lenne a teljes energiafelhasználás és a kibocsátások csökkentésére.

 

A bizottsági javaslatok fókuszában áll a kibocsátáskereskedelem alkalmazása az új szektorokban és a meglévő uniós kibocsátáskereskedelmi rendszer szigorítása. Továbbá a megújuló energia fokozott használata a nagyobb energiahatékonyság érdekében, az alacsony károsanyag-kibocsátású közlekedési módok bevezetésének támogatása, valamint a szükséges infrastruktúra és a megfelelő üzemanyagok gyorsabb bevezetése. Bár az elmúlt 16 évben 42,8 százalékkal csökkent a villamosenergia-termelésből és az energiaigényes iparágakból származó kibocsátás, az uniós bizottság a teljes kibocsátási határérték további csökkentését és az éves csökkentési arány növelését javasolta, illetve a légi közlekedés ingyenes kibocsátási egységeinek fokozatos megszüntetését. Új kibocsátáscsökkentési célokat határozva meg a tagállamok számára az épületekre, a közúti és belföldi tengeri szállításra, a mezőgazdaságra, a hulladékgazdálkodásra és a kis ipari ágazatokra. Az egyes tagállamok eltérő kiindulási pontjait és kapacitásait figyelembe véve ezek a célértékek az egy főre jutó GDP-n alapulnak.